آبگرمکن زمینی یا به اصطلاح های دیگرآن ؛ ایستاده یا مخزنی سیستمی است که سال هاست به آن آشنا هستیم .قبل از ورود آبگرمکن های دیواری به خانه ها ؛اغلب منازل با استفاده از این سیستم های استوانه ای آب گرم مورد نیاز خود را تامین می کردند.

چرا آبگرمکن زمینی یا مخزنی؟

سختی آب

سختی آب یکی از مواردی است که می تواند دربرخی ازمناطق کشورمشکلا تی را برای خانواده ها ایجاد کند.از جمله این مشکلا ت رسوب است .رسوب ها درحقیقت کربنات وسولفات کلیسیم ومنیزیم  آب هستند که جداره های داخلی لوله ها وتجهیزات تشکیل  شده و گاهی عملکرد آن ها را مختل می سازند.به همین دلیل است که در برخی ازمناطق؛ استفاده از آبگرمکن های دیواری؛ علیرغم تمامی مزایایی که دارند.دشوار بوده واز آبگرمکن زمینی یا ایستاده استفاده می شود.

مبدل حرارتی آبگرمکن های دیواری از لوله مسی بسیار باریکی تشکیل شده است که درصورت بالابودن سختی آب؛ به دلیل حرارت بالا به شدت و زود به زود رسوب می بندند ودردسر ساز می شوند. درحالی که درآبگرمکن های زمینی شاهد چنین معضلی نیستیم.

مینیموم فشار آب

مورد دوم فشارآب است . برای روشن شدن مشعل آبگرمکن های دیواری فشار آب حداقل مهم است.از این رو ؛ در صورتی  که  فشار آب درمحل  زندگیتان کمتر از حد نرمال است ؛ بهتر است از آبگرمکن های  زمینی استفاده کنید.

تنظیمات درجه حرارت

شایدبرای شما نیز پیش آمده باشد که درحین استحمام درجه حرارت آب ؛ آبگرمکن های دیواری تغیر کند درآبگرمکن های زمینی یا ایستاده هیچگاه چنین مشکلی را نخواهیم داشت چرا که آب به صورت یکپارچه تنظیم دمایی شده است. البته مواردی که بیان شده اند به هیچ عنوان برتری هریک از این دو نوع آبگرمکن را ثابت نمی کنند ودر هنگام خرید بهتر است تمامی جوانب درنظرگرفته شوند.

نحوه عملکرد و اجزای سازنده آبگرمکن زمینی

آبگرمکن های زمینی با استفاده از سوخت گاز شهری و مایع کار می کنند و با گرمایش آب مخزن ؛ دمای آب مورد نیاز ساختمان را تامین می کنند. نحوه عملکرد آبگرمکن های زمینی بسیار ساده است. مشعل این سیتم ها با دریافت جریان گاز شهری وهوای محیط از اریفیس و میکس واختلا ط آن ها روشن می شود . شعله سبب افزایش درجه حرارت مخزن و آب داخل آن می شود و آب گرم مورد نیاز به این  ترتیب تأمین  می گردد.  جریان آب داغ خروجی ازسیستم نیز به همان روال ورود آب ؛از بالای آبگرمکن با استفاده از لوله کشی به قسمت های مختلف ساختمان انتقال می یابد.

اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن زمینی

مخزن

مخزن آبگرمکن زمینی می تواند بسته به محیط ونیاز کاربری محیط دارای ظرفیت متفاوتی باشد.این مخزن ها درحدود200 لیتر(یا کمتروبیشتر ازآن) ظرفیت حجم آب دارند وبرای جلوگیری از پوسیدگی واکسیداسیون ؛ ورق استفاده شده درمخزن را یا از ورق گالوانیزه گرم ویا گالوانیزه سرد (آبکاری شده) استفاده می کنند. به منظورجلوگیری ازهدر رفتن حرارت واتلا ف انرژی نیز؛درجداره بیرونی مخزن ازیک عایق حرارتی پشم شیشه و یا فوم تزریق می کنند.و به خارجی ترین پو شش آبگرمکن روپوش گرفته می شود.که معمولا با استفاده از رنگ سفید کاور می شود.

مشعل (برنر)

شاید بتوان مهمترین جزء آبگرمکن های زمینی را مشعل آن ها دانست .مشعل این سیستم ها برای احتراق گاز خروجی ازلوله و استیل طراحی شده است.مشعل  در زیر دودکش که همان لوله میانی مخزن آبگرمکن زمینی نصب می شود. بین لوله گازرسان و مشعل ؛یک اریفیس تعبیه شده تا با هدایت جریان هوا و میکس آن با گاز  شعله ای آبی روشن شود.

این مشعل ها می توانند ازاستیل یا چدن یا فولاد آبکاری شده ساخته شده و به بازار عرضه شوند. شعله پخش کن مشعل نیز وظیفه توزیع شعله به منظورافزایش ریتم انتقال حرارت را به عهده دارد.

اتصالات و شیرها

ورودی های آبگرمکن زمینی گازی جریان های آب سرد و گازشهری هستند .ازاین رو دربدنه آبگرمکن شیرها ولوله هایی برای انتقال آب وگاز تعبیه شده است.

  • شیراطمینان حرارتی و فشاری
  • شیر تخلیه
  • شیرکنترل گاز ترموستاتیک
  • شیرهای فلکه قطع وصل گاز وآب ورودی.
  • لوله آب سرد.
  • لوله گاز شمعک
  • ورودی جریان هوای لازم برای احتراق
  • لوله هواگیری
  • لوله آب گرم خروجی ازآبگرمکن زمینی
  • لوله سر زیر

دودکش ها و کلاهک تعدیل

برای خروج محصولات احتراق از آبگرمکن نیز تمهیداتی  اندیشیده شده است. با استفاده از کلا هک تعدیلی به قطر 100 یا 150 میلی متر ؛که درخروجی محصولات احتراق تعبیه شده ؛ثبات شعله مشعل واحتراق آبگرمکن تامین می شود. وظیفه این کلا هک از تعدیل درحالت کلی عبارت است از:

جلوگیری از اختلا ل و اغتشاش دراحتراق درصورت گرفتگی دودکش  وجلو گیری از مگش بیش از حد دودکش.

همچنین با استفاده از صفحه مانع  یا حرارت گیری که بر روی دود کش یا داخل لوله میانی مخزن نصب می شود می توان از خروج حرارت از داخل سیستم  جلوگیری نمود .این کار علا وه برافزایش راندمان سیستم؛  مصرف انرژی و هدر رفتن آن رانیز کاهش  می دهد.

سیستم کنترلی و ترموستات

سیستم کنترلی آبگرمکن های زمینی گازی معمولا ساده است .این سیستم ها از یک شیر کنترل گاز ترموستاتیک  تشکیل  شده اند. وظیفه روشن و خاموش کردن مشعل سیستم را برعهده دارد. شیر ترموستاتیک به دلیل دارابودن دو ترموستات اولیه و ثانویه وی ک ترمو کوبل وپیلوت ؛ ایمنی ودرجه حرارت مخزن آبگرمکن زمینی رانیز کنترل می کند. در صورت افزایش دمای مخزن ازحدنرمال (بالاتر از95 درجه سانتی گراد)؛انبساط طولی میله رابط مدار ترموکوپل را قطع می کند.بدین ترتیب از گرمایش بیش از حد سیستم و بروز خطرات وخسارت جلو گیری  می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *