اجاق گاز وسیله ای برای آشپزی است که گاز قابل اشتعالی مانند گاز طبیعی؛ پروپان یا بوتان به عنوان سوخت استفاده می کند. با آن که استفاده از اجاق گاز قدمت زیادی ندارد؛ ولی امروزه اجاق گاز یکی از ضروری ترین وسایل منازل است و زندگی بدون آن ؛ بویژه در شهرهای بزرگ با دشواری همراه است. اجاق گاز همچنین یکی از رئوس اصلی مثلث کار درآشپز خانه راتشکیل می دهند.

تاریخچه اجاق گاز

واژه اجاق از زبان ترکی وارد زبان فارسی شده است. برابر فارسی این واژه دیگدان به معنای جای قرار دادن دیگ است که از فارسی میانه آمده است. واژه دیگدان به جای اجاق همچنان در فارسی افغانستان استفاده می شود. اجاق های گاز از اوایل سده نوزدهم میلادی تولید شدند و پس از مدتی به تولید صنعتی و انبوه رسیدند.

انواع اجاق گاز

انواع اجاق گاز

 

اجاق گاز به سه دسته اجاق گاز رومیزی، اجاق گاز توکار یا صفحه ای و اجاق گاز مبله (فر و ی اطرح فر) تقسیم می شود. دراجاق گاز صفحه ای؛ گاز و فر از هم جدابوده وهرکدام بایستی جداگانه خریداری شوند؛ازاین روتنوع بیشتری درانتخاب اجاق گاز وفرخواهیم داشت ونکته مثبت دیگر این که اجاق گازتوکار فضای کمتری را نسبت به اجاق گاز مبله اشغال  می کند.اجاق گاز رومیزی ارزانترین نوع اجاق گاز است؛بیشترمناسب آشپزخانه هایی باپخت وپز کم یاشرکت ها می باشد.

اجزای اجاق گاز

به طور معمول یک اجاق گاز فردار امروزی ،از این اجزا تشکیل شده است. بدنه، عایق،چند راهه ها ،شیر ها،نازل ها،محفظه یا لوله های رابط، شعله ها، شمعک (پیلوت) ترموکوپل،فندک،ترموستات،درجه تنظیم حرارت،ساعت زنگدارو جوجه گردان،سپریهای چدنی روی اجاق گاز.

چگونگی کارکرد اجاق گاز

گاز توسط شیلنگ  به اجاق متصل می شود.این گازابتدابه چند راهه می رسدکه شیرها بر روی آن نصب شده اند.درصورت بازبودن شیر ؛گازپس ازعبور ازشیربه نازل رسیده وبه  داخل لوله های رابط تزریق می شود.از آنجا که نازل اندکی با لوله رابط فاصله دارد.هوانیز همراه با گازبه داخل لوله رابط کشیده می شود.مخلوط هوا وگاز درمشعل ودرمجاورت شعله پیلوت محترق می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *