فصل سرما که نزدیک می‌شود، کم‌کم باید به فکر سرویس کردن پکیج‌ها و یا نصب بخاری باشیم؛ اما اگر منزلتان شوفاژ نیست پس حتما باید از بخاری یا شومینه برای گرمایش استفاده کنید. البته در این مورد، گزینه‌های دیگری مانند بخاری‌برقی و شوفاژ برقی نیز وجود دارد که به دلیل مصرف بالای انرژی موضوع بحث مقاله حاضر نیست. در این مقاله از پردیس خزر، می‌خواهیم با شما در مورد مزایا و معایب بخاری‌ها و شومینه گازسوز و هیزمی صحبت کنیم.

خیلی از ما زمستان را به دلیل هوای سرد و پرسوزش دوست نداریم و تابستان‌های گرم را ترجیح می‌دهیم؛ اما تصور لم دادن کنار یک شومینه گرم و زیبا در روزهای برفی و نوشیدن یک فنجان قهوه یا دم‌نوش داغ نیز بسیار دلپذیر است. شومینه‌ بیشتر بخشی از تزیین سالن پذیرایی و نشیمن خانه محسوب می‌شود. در اصل نقش این شومینه‌ها در دکوراسیون بسیار بیشتر از نقش گرمایشی آن‌ها موردتوجه است. اگر از آن دسته افرادی هستید که دکوراسیون منزل برایتان بسیار اهمیت دارد، پس وجود یک شومینه شیک وسط حال پذیرایی شما را بیشتر از بخاری گازسوز معمولی راضی خواهد کرد.

شومینه گازی بهتر است یا هیزمی


مدل‌های مختلف انواع شومینه‌ها را می‌توانید در مغازه‌های مربوطه مشاهده کنید و یا آلبوم عکس آن‌ها را ببینید و مدل موردنظرتان را سفارش دهید. شومینه‌های قدیمی بیشتر از آجر و سنگ ساخته می‌شدند و اشکال چندان متنوعی نداشتند و بیشتر مکعبی بودند اما امروزه با انواع متریال و اشکال می‌توانید شومینه بی‌نظیری در خانه داشته باشید. شومینه‌های جدید دیگر تنها در داخل دیوار کار نمی‌شوند بلکه طراحان سبک مدرنیته، آن‌ها را در وسط اتاق یا حتی به صوت معلق نیز به کار می‌برند. سوخت این وسیله نیز از گاز شهری گرفته تا اتانول، چوب و برق متفاوت است.
درست است که استفاده از گاز شهری بسیار راحت‌تر از هیزم است. با این حال، اگر در مناطق جنگلی و دور از شهر زندگی می‌کنید، استفاده از هیزم هم فکر بدی نیست؛ به خصوص اینکه صدای ترق‌ترق سوختن چوب‌ها بسیار هم می‌تواند آرامش‌بخش باشد.
شومینه‌های دیواری جدید بااینکه خیلی پرزرق‌وبرق نیستند؛ اما ظاهر بسیار کلاسیک و جذابی دارند. بعضی از آن‌ها بدون فریم قسمت پایین دیوار و برخی نیز در وسط دیوار نصب می‌شوند که این مدل امروزه بسیار پر طرفدار است. جدا از تمام این مطالب، یادتان باشد که شومینه به علت احتراق در فضای باز، مصرف انرژی بیشتری دارد. طبق تحقیقات انجام‌شده، خانه‌هایی که با شومینه گرم می‌شوند 30 در صد بیشتر مصرف انرژی ‌دارند. موضوع بعدی که استفاده از این وسیله زیبا را با اما اگر مواجه می‌کند، مسدودکننده دودکش یا دامپر شومینه است که به دلیل کنترل دستی می‌تواند خطرساز باشد. اگر در خانه شومینه دارید، یادتان باشد که قبل از روشن کردن شومینه از باز بودن دامپر اطمینان حاصل کنید.
نکته آخر اینکه نزدیک بودن شعله‌های آتش برای خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند نیز می‌تواند خطرناک باشد.

بخاری گازی


همانطور که ذکر شد، اگر خانه شما مجهز به پکیج یا موتورخانه نیست، پس حتما به فکر خرید یک بخاری خوب برای منزلتان باشید که سرما در راه است.
حال سوال اینجاست که بخاری گازی بهتر است یا هیزمی؟
بخاری‌های گازی امروزه در اشکال مختلف در بازار عرضه می‌شوند که بعضا از نظر زیبایی نیز چیزی از شومینه کم ندارند. بخاری گازی های طرح شومینه نه تنها زیبا به نظر می‌رسند، بلکه قیمت مناسبی نیز دارند.

بخاری دیواری یا زمینی؟

بخاری‌های دیواری معمولا برای متراژهای کوچک کاربرد دارند اما شما می‌توانید به توجه به دیزاین اتاقتان از نمونه‌های دیواری نیز استاده کنید؛ اما یادتان باشد که بخاری‌های دیواری گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند.

بخاری با دودکش بهتر است یا بی دودکش؟

بخاری‌های بدون دودکش را در فضاهای بسته استفاده نکنید هرچند که دی اکسید کربن تولید نمی‌کنند؛ اما برای فضاهای بسته مناسب نیستند و اکسیژن محیط کم خواهد شد. این وسیله، بیشتر برای محیط‌های باز مانند مغازه‌ها و رستوران‌ها به کار می‌رود.

مصرف انرژی بخاری

مورد مهم دیگری که باید بسیار به آن توجه کنید، مصرف انرژی بخاری است یادتان باشد که هرچقدر بخاری مصرف انرژی کمتری داشته باشد پربازده و دارای کیفیت بهتری است.
خب تا به اینجای مقاله، امیدواریم به جواب سوالتان در مورد اینکه بخاری بهتر است یا شومینه رسیده باشید.
اگر تصمیم به خرید بخاری گرفته‌اید، بهتر است چند نکته ضروری در این مورد را در پایان مقاله باهم مرور کنیم تا دچار مشکلات نشوید.

چرا بخاری خطرآفرین است؟

همانطور که می‌دانید، عدم خروج صحیح و کامل گاز CO2 بسیار خطرناک است و حتما باید با در نظر گرفتن موارد زیر از استشمام این گاز جلوگیری شود.
•    سرد بودن لوله بخاری، اگر بخاری شما با روش اصولی و استاندارد نصب نشده باشد و یا مانعی در مسیر دودکش وجود داشته باشد، لوله بخاری سرد می‌شود که علامت عدم خروج گاز CO2 از طریق لوله بخاری است.
•    نبود منافذ و مجاری کافی برای ورود هوا برای سوختن وسیله گازسوز، این مورد نیز باعث کمبود اکسیژن در محیط می‌شود. در این حالت، فشار منفی موجود در فضای اتاق نسبت به بیرون باعث داخل شدن بخشی از هوای داخل دودکش به داخل اتاق می‌شود که این مساله حتی بعضا منجر به خاموش شدن شعله‌های بخاری در اثر خفگی نیز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *