اگر شما هم امسال با سرد شدن ناگهانی هوا غافلگیر شده‌اید پس با ما همراه باشید تا با هم نگاهی به انواع تجهیزات گرمایشی، ازجمله بخاری برقی برای لذت بردن از این فصل زیبا و تماشای باران و برف زمستانی داشته باشیم. همانگونه که می‌دانید یکی از بهترین و راحت‌ترین وسایل گرمایشی بخاری برقی می‌باشد. برای خرید بخاری برقی نیازی به وجود دودکش یا شیرگاز نداریم تنها لازم است که مکان مناسبی را در خانه به آن اختصاص دهیم تا بتواند گرمای بیشتری را در اختیار فضای خانه شما بگذارد. از قابلیت های مهم بخاری برقی این است که می‌توانیم به هرکجا که خواستیم آن را انتقال دهیم و به راحتی جابه‌جا کنیم.

انواع بخاری برقی

رادیاتور برقی

این مدل از بخاری های برقی دقیقا مشابه همان شوفاژهای دیواری است که تنها تفاوت آن‌ها این است که با برق کار می‌کنند، درون رادیاتورهای برقی با روغن به جای آب پر شده است همچنین داخل آن المنت‌هایی وجود دارد که باعث گرم شدن روغن می‌گردد، هنگامی که روغن گرم می‌شود به خاطر سیال بودن به طور طبیعی داخل رادیاتور شروع به گردش می‌کند. پس از آنکه پره‌ها گرم ‌شدند گرمای خود را به محیط منتقل کرده و فضا را هم گرم می‌نمایند. نکته مهم که در بخاری‌های برقی اهمیت زیادی دارد و باید بدانید این است که رادیاتور‌ برقی هزینه مصرفی بسیار بالاتری نسبت به بخاری‌های گازی دارند، ولی به دلیل تولید نکردن گازهای سمی میتوانیم با خیال راحت از آنها در فضاهای کوچک و سربسته استفاده نماییم.

بخاری تابشی

در این نوع از بخاری برقی، حرارت تولید شده در دستگاه از طریق المنت یا لامپ‌های مخصوص به وجود می‌آید و به وسیله تابش از دستگاه خارج می‌شود. درحقیقت این نیروی تابشی است که باعث گرم شدن محیط می‌گردد. المنت این نوع بخاری‌ها از لامپ هالوژن یا کوارتز مقاوم در برابر گرما ساخته می‌شود و باتوجه به میزان و شدت گرمایی که مورد نظر است تعداد این لامپ‌ها تغییر می‌کند. در این مدل از بخاری‌ها در پشت المنت سطحی قرار میگیرد که باعث بازتاب گرمای تولید شده توسط المنت به محیط بیرون می‌شود و همچنین احتمال خطر سوختگی را نیز کاهش میدهد. به طور معمول تا 90 درصد انرژی برق به صورت تابشی به بیرون از بخاری برقی ساطع میشود.هر لامپ نیز حدود 400 وات برق مصرف می‌کند. برحسب تجربه می‌توان گفت این نوع از بخاری برقی نسبتا مصرف برق کمتری دارند.

فن هیتر یا بخاری فن‌دار

همانطور که از اسم محصول مشخص است در این مدل از بخاری برقی، فن داخل دستگاه یا چرخش هوا وظیفه انتقال گرما به محیط اطراف را دارند و چون هوا به صورت اجباری سیرکوله می‌شود محیط زودتر گرم خواهد شد. یکی از مزایای فن هیتر‌ها وجود ترموستات و سنسور مخصوص خاموش شدن است که در صورت گرم شدن هوا و بالا رفتن آن به بیش از دمای مجاز تعیین شده بخاری به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

معایب و مزایای بخاری برقی

یکی از مهم‌ترین مزایای بخاری‌های برقی سبک، کم حجم و قابل حمل بودن آن است. که به شما اجازه می‌دهد در محیط‌ها و شرایط مختلف با آن کار کنید. از دیگر مزایای بخاری‌های برقی می‌توان به نداشتن آلودگی و بخار‌های سمی درمقایسه با بخاری‌های معمولی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند اشاره کرد. همچنین برخی از آنها دارای ریموت کنترل هستند که به شما اجازه می‌دهند تا از راه دور به گرمای اتاق نظارت داشته باشید. در مقابل تنها ایرادی که می‌توان از این دستگاه‌ها گرفت مصرف زیاد برق می‌باشد، هزینه مصرف برق در برخی از انواع آن بسیار بیشتر از سوخت های فسیلی است. البته باید توجه داشته باشید که شما می‌بایست به نسبت کاربری خود اقدام به تهیه یکی از انواع بخاری برقی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *